• Fri frakt øver 499 NOK
  • 60 års kunnskap
  • 1 års åpent kjøp

SKADEGUIDE

benhinneinflamasjon

Meningitt, eller periostitis, er noe mange av oss lider av. Smertene i underbena kan oppstå både under turer og løp og kan ha flere årsaker. Vi forklarer hva det er som gjør vondt, hvorfor denne smerten i underbena oppstår og hvilke tiltak som kan løse problemet.

HVA ER BENHINE INFLAMMASJON?

Benmembranene sitter på skjelettet og kobler musklene til selve beinet. I normale tilfeller fungerer denne koblingen veldig bra, men hvis det oppstår overbelastning eller feil belastning, blir benmembranen stresset på feil måte. Så oppstår en smerte rundt tibia. Smertene kan være ganske alvorlige og gjøre det vanskelig å utføre forskjellige typer bevegelser og fysiske aktiviteter.


FØRER TIL

En årsak til osteomyelitt er overbelastning. Dette kan være fordi du har begynt å trene på et belastningsnivå som kroppen ikke er klar for, eller på en ny overflate som stiller for høye krav til kroppen, ofte er den harde overflaten som asfalt. Det kan også handle om intens eller langvarig trening. Noen ganger kjennes smertene bare i det ene benet, og det er fordi vi ikke alltid laster kroppen helt jevnt og at vi kan ha et problem som er begrenset til for eksempel en av føttene, knærne eller hoftene. En annen grunn kan være at du brukte utstyr som ikke fungerer med aktiviteten din. Vanligvis er det typen sko du bruker som gjør belastningen i underbenet for stor. For eksempel, hvis du har lett sunkne buer eller er utsatt når du setter føttene i, kan sko som ikke gir nok støtte være årsaken. Også her kan føttene være forskjellige, noe som forklarer hvorfor du bare får smerter i ett underben.

 

BEHANDLING AV BENHININFLAMASJON

Det positive med osteomyelitt er at det i de fleste tilfeller er relativt enkelt å behandle. For de fleste som lider, er det kortere hvileperioder nok. Det er vanligvis greit å være aktiv så lenge du unngår aktiviteten som forårsaket smertene. Du kan også få god hjelp fra forskjellige typer beskyttelse eller støtte, som for eksempel kalvbeskyttelse og tibia-beskyttelse, som gir varme og øker blodstrømmen. Innleggssåler kan også hjelpe på lang sikt hvis osteomyelitt er forårsaket av problemer med buen, pronasjonen eller lignende. Hvis smerten i tibia er veldig alvorlig eller ikke forsvinner etter en kort hvileperiode, bør du søke hjelp og råd fra helsepersonell, et godt alternativ er med en fysioterapeut. I sjeldne tilfeller kan det være nødvendig med kirurgi for osteomyelitt, men for de fleste fungerer beskyttelse / støtte / såler, hvile og rehabiliteringstrening godt.

ANBEFALTE PRODUKTER FOR BENHININFLAMASJON:

Bestselger
RX Shin/Calf Sleeve 5mm
RX Shin/Calf Sleeve 5mm
Create list
Add to shopping list
  • My favorites
  • {{ list.name }}

RX Shin/Calf Sleeve 5mm

299 NOK
Det er flere varianter
Bestselger
UD Achilles support
UD Achilles support
Create list
Add to shopping list
  • My favorites
  • {{ list.name }}

UD Achilles support

499 NOK
Det er flere varianter