• Fri frakt over 499
  • 60 års kunnskap
  • 1 års åpent kjøp

SKADEGUIDE

FELLELØSNING

Fellesløsning er en ikke helt uvanlig tilstand som mange mennesker opplever under en graviditet. Årsaken er helt naturlig, men den kan være smertefull og smertefull og kan forhindre deg som er berørt fra å være så aktiv som du vil være. Men det er gode alternativer som gir lindring under graviditeten, og for de fleste forsvinner problemene når babyen blir født, eller nå har du sluttet å amme hvis det var tilfelle og kroppen din da har hatt tid til å komme seg en stund.

HVORFOR SKJER FELLEløsning?

Kroppen begynner å forberede seg på fødsel ganske tidlig i svangerskapet. Allerede i løpet av første trimester, dvs. de første tre månedene, produserer kroppen hormonet relaxin. Navnet relaxin gir assosiasjon til avslapning og avslapning, og relaxin har som oppgave å få ledd og ledd i bekkenet til å bli mer mobile. Da kan bekkenet utvides ved fødselen, slik at fosteret lettere kan passere. Når du hører ordet felles løsne, kan du få inntrykk av at noe henger løst i kroppen, men det er bare å gjøre bekkenet mer fleksibelt. Det er altså en helt naturlig prosess, som finner sted for å gjøre det lettere for både mor og barn.

 

MEN HVORFOR SKADER DET?

Ikke alle gravide opplever ubehag eller smerter i forbindelse med leddløsing, men det er heller ikke uvanlig. Hvorfor dette skjer har sannsynligvis sammenheng med bekkenet og magemusklene. Når bekkenet blir mer mobilt, spiller magemusklene en større rolle for å skape stabilitet. Men under graviditet påvirkes også magemusklene på forskjellige måter. På den ene siden er de strukket ut, og på den andre siden må de takle bekkenets skiftende vinkel, slik at samspillet med ryggmuskulaturen får andre forhold. Det er ikke alltid slik at magemusklene kan kompensere og tilpasse seg på en effektiv måte. Dette er når bekkenpine kan oppstå. Men hvor smerten er og når den oppstår, skiller seg ganske mye fra person til person. Det er vanlig å få smerter enten i korsryggen eller på den andre siden av bekkenet, altså ved kjønnsbenet. Men det hender også at det gjør vondt i baken og lårene. Ulike aktiviteter og stillinger kan også skade, noen ganger bare så enkle ting som å stå opp eller endre soveposisjoner.

 

HVA KAN LETTE Smerter når du blir sammen?

Som med så mange andre problemer som er konsentrert i området rundt korsryggen og bekkenet, er sterke muskler i magen, ryggen og bekkenet viktige, disse musklene blir ofte referert til som kjernemuskulaturen. Så å starte eller fortsette å trene kjernemuskulaturen i løpet av de første månedene av svangerskapet kan forhindre problemer som å løsne leddene. (I løpet av den siste delen av svangerskapet bør du imidlertid unngå øvelser som legger press på magen og dermed også fosteret.) Men når det fremdeles oppstår problemer, er det viktig å bli klar over hvilke bevegelser som utløser smertene og prøve å finne måter å unngå dem på. Det kan være enkle ting som å sykle i stedet for å gå eller sove på siden med en avlastende pute mellom beina. Ved alvorlige eller tilbakevendende klager, f.eks. Å besøke en fysioterapeut kan være et godt alternativ. Det er også forskjellige typer ryggstøtter som gir lindring. Snakk med fødselsomsorg eller fysioterapeut om typen som er egnet å bruke når du er gravid.

 

ANBEFALTE PRODUKTER FOR FELLESLØSning: