• Fri frakt over 499
  • 60 års kunnskap
  • 1 års åpent kjøp

SKADEGUIDE

RYGGSMERTER

Lange dager foran datamaskinen, dårlig stilling, muskelsvakheter eller tunge løft er alle vanlige potensielle årsaker til ryggsmerter. Ryggsmerter er svært vanlige og noe de fleste har opplevd en gang i livet, og heldigvis varer de i de fleste tilfeller bare i noen dager eller uker.

Denne artikkelen vil dekke de to vanligste typene av ryggrelaterte problemer; diffuse ryggsmerter og smerter i nedre del av ryggen. Vi vil se nærmere på symptomene, mulige årsaker og behandlinger, for uansett hvor smertefullt det kan være er det ting du kan gjøre for å forhindre og lindre smerten og symptomene.

 

DIFFUSE RYGGSMERTER (RYGGINSUFFICIENS)

Denne smerten er lokalisert til det lille av ryggen og tilstøtende områder. Symptomer kan vare i noen dager og opptil flere uker, vekselvist med smertefrie perioder.

Symptomer
• Tretthet og smerte i det lille av ryggen.
• Stivhet og smerte om morgenen og/eller etter anstrengelse.
• Denne smerten kommer sterkere til uttrykk i tilfelle en f.eks. blir sittende over lange perioder, står, løfter og jobber, mens en lener seg framover eller etter å ha deltatt i idrett.

Mulige årsaker
• Dårlig holdning.
• Hypermobilitet.
• Overanstrengelse.
• Redusert stabilitet i overkroppen pga. svake magemuskler.
• Spente muskler: Lårets bakside, setemuskler og bøyemuskler i hoftene.

Behandling
• Aktiv forbedring av holdning.
• Stabiliseringstrening rettet mot musklene i overkroppen og ryggen.
• Koordineringstrening. Trening med vekter for å styrke svake muskler.
• Bøying og tøying.


SMERTER I NEDRE DEL AV RYGGEN (LUMBAGO)

Smerter i nedre del av ryggen kjennetegnes vanligvis av smerte i lumbalregionen, selv om den kan føles hvor som helst langs ryggraden - fra nakken og ned til hoftene. Det starter gjerne raskt, og stråler potensielt sett nedover seteregionen.

Symptomer
• Redusert mobilitet og stivhet i lumbalregionen.
• Kramper i ryggmuskulaturen på den ene siden av kroppen.
• Intens smerte når du utfører visse bevegelser.

Mulige årsaker
• Løfting samtidig som du vrir ryggen, for eksempel når du måker snø.
• Dårlig arbeidsstilling, f.eks. framoverlening.
• Mangelfull oppvarming.
• Stive, korte muskler.

Behandling
• Hvil i smertefri stilling.
• Aktivitet uten smerte de første dagene for å fremme blodsirkulasjonen, f.eks. gjennom korte turer.
• Gradvis økning i treningen i form av mobilitets-, stabilitets- og styrketrening.
• Legemidler mot betennelser.
• Ikke delta i aktiviteter som gjør smerten verre.
• Oppsøk lege eller fysioterapeut dersom tilstanden forverres eller ikke blir bedre.

 


ANBEFALTE PRODUKTER

En sterk rygg både styres godt mht. stabilitet og er samtidig justerbar mht. fleksibilitet for å skape det beste grunnlaget for all trening. Den rette støtten til ryggen din bidrar til å forbedre prestasjonene dine og forhindre skader. Våre ryggstøtter er klassifisert som medisinsk utstyr og gir både stabilitet og smertelindring dersom du allerede er rammet av ryggrelaterte problemer som rygginsuffisiens, lumbago, skivebrudd, isjias eller hypermobilitet. Rehband har en rekke ryggstøtter, og tilbyr et utvalg fra lettere til stivere støtte.

X-RX Back Support 7mm
X-RX Back Support 7mm
Create list
Add to shopping list
  • My favorites
  • {{ list.name }}

X-RX Back Support 7mm

1099 NOK
Det er flere varianter
QD Back Support 5mm
QD Back Support 5mm
Create list
Add to shopping list
  • My favorites
  • {{ list.name }}

QD Back Support 5mm

609 NOK
Det er flere varianter